Sayang IT

بسم الله الرحمن الرحيم

" IT ? Information Technology eh ? "
" Eh eh ! Apa 'mende' tu ?? "
" Hmm , tak pernah dengar pun ... "

Membuahkan tanda tanya ? Bukan Information Technology tapi singkatan bagi Iman dan Taqwa   InshaALLAH , sedikit perkongsian ini untuk bekalan kita semua      Ana ambil contoh Syahidah Muslimah Pertama Sumayyah iaitu ibu kepada Amar bin Yasir

Jika dihayati kisah perjuangan Sumayyah dan keluarganya untuk menegakkan kalimah ALLAH , ia mampu membuahkan air mata , keperitan yang dialami , sangat-sangat menguji kesabaran , tetapi itulah dia kehebatan seorang Wanita Solehah    

Ketika Sumayyah dan suaminya diheret ke tengah padang pasir yang gersang , ketika sinar matahari dan debu-debu sahara berterbangan , di tambah lagi mereka dipakaikan baju besi yang tebal , ditaburkan pula pasir yang panas dan ditindih dengan batu . Ya ALLAH , betapa peritnya penyiksaan pada zaman itu ! Sehingga anaknya , Amar bin Yasir melafazkan pengakuan palsu bertujuan melepaskan diri . Namun Sumayyah dan suaminya terus berpegang dengan kesabaran . Mereka berdua tetap teguh untuk menegakkan kalimah " Laailahaill ALLAH Muhammadur Rasulullah " Lantas , dengan kejam Abu Jahal menikam Sumayyah dengan tombak yang akhirnya mengangkat roh Sumayyah menjadi wanita Islam pertama mati syahid dan suaminya pun mengikut jejak langkahnya mendapat syahid apabila tidak mampu lagi menahan kesakitan yang teramat sangat ditimpakan ke atas dirinya .

MashaALLAH ! Begitu tinggi kesabaran mereka ! Mari kita tepuk dada kemudian tanya pada Iman sama ada bolehkah kita menjadi seperti mereka ? Penyiksaan dan penindasan tidak melemahkan mereka malah mereka semakin sabar , redha dan menyerahkan diri kepada ALLAH . Sememangnya , sebelum kita mendapatkan syurga itu , ALLAH memberikan bermacam-macam ujian sehingga kita menangis dan merintih kepadaNYA .

Sebagaimana firman ALLAH dalam Surah Al- Ankabut : Ayat 2-3
" Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiar dengan hanya berkata " Kami beriman " sedang mereka tidak diuji ? Dan demi sesungguhnya ! KAMI telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka , mak (dengan ujian yang demikian) , nyata apa yang diketahui ALLAH tentang orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNYA tentang orang-orang yang berdusta ."

Hebatnya ALLAH ! Sayangnya ALLAH kepada kita melebihi luasnya langit ini . Semoga kisah ini mampu menjadikan kita seteguh Sumayyah dan suaminya .
InshaALLAH    

والسلام

No comments:

Post a Comment